Main Masak-masak

Jom Main Masak-masak

Jumaat, 14 September 2012

Donut Tofu Tocang

Assalamualaikum...

Sejukkkknyer....Hujan dari pagi semalam lagi. Pokok2 pun nampak macam tersenyum2 je sbb disirami hujan yg turun mencurah2.Rasa macam malas je nak bangun. Selimut pun macam taknak lepaskan tuannya dari dakapannya...hehehe...
Dua hari lepas cma ada cuba buat donut tofu yg cma amik dari Kak Ros pakar dlm membuat donut. Tq Kak Ros. Memang sedap dan lembut je. Cma buat dua versi, satu bakar dan satu lagi goreng seperti biasa. Nak try juga buat donut bakar sbb cma ada terbaca satu blog akak ni, dia buat donut bakar, nampak macam sedap dan ternyatalah sangat sedap. Sebab apa nama DOnut Tofu Tocang????Sebab cma buat tocang kat donut ni macam Kak Ros....hehehe..Nanti cma try donut dari Kak Ros lagi yer, sbb semua donut dari Kak Ros mmg malatopss dan mantop..

Donut Tofu Tocang
Amik dari Kak Rosmarlina

Bahan-bahanya
300 gram tepung gandum
125gram taufu lembut
1 1/2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit mengunakan garpu)
160ml susu suam@air suam
40gram shortening
4 sudu besar gula
6gram yis
100 gram tepung roti ( ganti dgn tepung gandum pun boeh)
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil baking powder
sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut ni nanti.

ini versi goreng


Cara2nya:

1. Buat doh, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan,  Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama 6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnya, biarkan naik dua kali ganda, dan goreng sehingga ke-emasan, gunakan api sederhana, angkat dan salutkan dengan serbuk gula, sedia untuk dihidangkan. ( cma bakar  dan sapu di atasnya dengan telur dan taburkan gula kasar di atasnya).
Selamat Mencuba.

Nota: Ros bentukkan donut taufu ni macam anyaman dan pintalkan, lepas tu goreng macam biasa, kasi lain sikit rupanya, anak-anak pun suke. topping saja donut ni ikut selera masing2, boleh dicelup dengan coklat bagi menaikkan lagi rupa donut taufu lembut  ini, Selamat Memasak semua.

 ini versi bakar

rupabentuk dalamnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.