Main Masak-masak

Jom Main Masak-masak

Jumaat, 14 September 2012

Apam Comey Untuk Bakal Haji 1433h

Assalamualaikum...

Semalam cma dapat jemputan ke rumah kawan yg merangkap family angkat masa dok Langkawi dulu. Kenduri ini dibuat utk bacaan Yaasin utk mereka berangkat menunaikan ibadat haji pada tahun 1433h ini. Sebenarnya, masa cma keje di Langkawi keluarga kawan ni lah yg byk menolong cma dalam kesusahan. Budi mereka sekeluarga tak mungkin cma lupakan sampai bila2. Terima kasih Fadhillah dan famili, segala jasa baik takkan dilupakan sampai bila2.
Terharu sangat semalam masa berjumpa dengan mak Fadhillah ni, rupa2nya dia rindu dengan cma sebab dah lama tak p menjenguk mereka. Banyak keja la makcik, maafkan cma dan Encik Mus yea. Bila dah sampai dan dok bersembang2, baru dia bagi tau."Lega bila cma dngan mus mai nengok makcik.Rasa lapang ja dada ni." Rasa serba salah yg amat sangat dlm hati ni. Selalunya setiap kali hari raya, cma akan melawat mereka sekeluarga, tapi, raya tahun ni tak sempat nak p melawat. Macam2 hal yg berlaku. Banyak sangat halangan.
Bila dah dapat jemputan ni, memang cma dan Encik Mus cancel segala rancangan lain utk memenuhi jemputan ini. Alhamdulillah Fadhillah, bondanya, abang Man dan Kak Rina (kakak iparnya) akan menunaikan ibadat haji pada tahun ini. Semoga mendapat haji yg mabrur di sana nanti. Jaga kesihatan yea. Cma juga ada menghadiahkan Fadhillah dan bondanya telekung utk kegunaan di sana nanti. Harap sudilah terima. Tak lupa juga utk kenduri semalam, cma ada buatkan Apam Comey utk para jemputan kenduri. Kak Long Fadhillah tanya, "Apam polka dot ka cma?" "tak lah, malas nak buat dot2, apam biasa ja cuma letak dlm paper cup nak bagi org senang mkn." Harap Fadhillah dan keluarga suka...
Jom nengok resepi Apam Comey ni yg cma amik dlm majalah (tak ingat namanya sbb bila cari dah tak jumpa). Cma ada jugak nampak Kak Azlita Masam Manis buat apam ni, mungkin dalam majalah yg sama  kot...



Untuk kenduri di rumah Fadhillah


Apam Comey
Amik dari Majalah

Bahan2:
2 biji telur
1/4 sudu teh garam
150 gm gula kastor
50 gm gula merah
1/2 sudu makan ovalette
275 gm tepung gandum
15 gm susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
225 ml air aiskrim soda
50 gm coklat cip - cma tak letakkpun
strawbery emulco
pandan emulco
chocolate emulco


Cara2nya;

1. Sediakan kukusan.
2. Pukul telur, garam, gula pasir, gula merah dan ovalette sehingga kental selama 10 minit.
3. Masukkan tepung gandum, susu tepung, dan serbuk penaik yg di ayak berselang seli dgn air aiskrim soda. Sambil dipukul perlahan-lahan.
4. Masukkan coklat cip dan kacau rata guna spatula.(Kalu nak masukkan, cma tak masukkan jadi takyah buat ler..).
5.  Masukkan adunan ke dalam piping bag utk memudahkan kita masukkan adunan ke dalam papercup.  Masukkan adunan ke dalam papercup yg dialaskan dengan acuan tart.
6. Susun dalam kukusan dan kukus selama 10 - 15 minit dgn api besar sehingga masak.

 Comey macam tuan dia tak???

"ermmm...dapnyer...."kata Uqail.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.