Main Masak-masak

Jom Main Masak-masak

Ahad, 18 November 2012

Portuguese Egg Tart

Assalamualaikum dan selamat petang...

Masak apa utk minum peyang ni??? Tekak ni tetiba nak makan Portuguese Egg Tart. Resepi ni cma amik kat Daur Tanpa Sempadan.Tq yea CMG sudi sharekan resepi.  Sememangnya resepi dari CMG ni kaya dengan cheesenya dan erm......bertambah2 kembang la badan yg semakin mengembang ni....hehehehe...Jom la nengok resepi dan hasilnya. Walaupun tak berapa cantik dan kemas, tp puas hati sebab buat sendiri.





Portuguese Egg Tart 
Resepi dari CMG

Bahan2;
Puff pastry jenama 'KAWAN' secukupnya
2 kuning telur
200 ml whipping cream* 
50 ml air *(*mat ganti dengan susu segar 250 ml) cma gantikan air dgn susu segar
40 gram gula halus
15 gram cream cheese (atau 1/2 keping keju cheesedale) cma guna sekeping keju keping
1 camca teh esen vanilla (mat guna butter vanilla)
1 - 2 titik pewarna kuning
Cara2nya;
  1. Satukan whipping cream, air (@ susu segar) dan gula, kacau rata dan masak hingga suam. Sementara itu kacau kuning telur hingga rata. Tuang 1/3 bahagian susu suam tadi dan kacau pantas hingga rata. Tuang lagi hingga habis dan kacau hingga sebati. 
  2. Masukkan kembali ke dalam periuk, dan masak dengan api kecil sambil dikacau tanpa henti hingga pekat. Matikan api, masukkan cheese dan esen vanilla, kacau rata hingga sebati dan sejukkan.
  3. Puff pastry dicanai sedikit dan alas dalam acuan tat pilihan anda kemaskan. Tuang bancuhan telur hingga hampir penuh dalam setiap acuan. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 - 30 minit atau hingga permukaan tat telur kental. Sejukkan sebelum keluarkan dari acuan dan boleh hidangkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.