Main Masak-masak

Sabtu, 26 Disember 2015

Jalan-jalan di Pulau Pinang

Assalamualaikum dan Salam Ceria

Minggu ini merupakan cuti yang amat panjang bagi Encik Mus, suami cma. Dia baru nak bercuti tp bini dia ni dah nak start sekolah. Macam tu la kalau cuti tak sama. Tp ok jugak sebab boleh p jenjalan. Asalkan boleh jenjalan, ok je. Semalam cuti umum sempena Sambutan Maulidur Rasul. Memang dah plan dengan Encik Mus nak p naik Bukit Bendera. Kesian kat dia sebab dia tak penah naik Bukit Bendera lagi. Seawal jam 5.45 pagi kami dah gerak.Kemudian singgah untuk solat Subuh di Plaza Tol Jitra. Selesi solat, kami bertolak terus ke Penang untuk mendaki Bukit Bendera. Dalam perjalanan, kami hanya minum kopi dan makan roti je. Saja nak simpan perut ni sebab nak p makan nasi ikan bawai nanti..hehehhee...
Kami sampai je kat Bukit Bendera dalam jam 8.30 pagi sebab jalan tak berapa sesak cuma cari jalan  tak jumpa. Rupa-rupanya dah ramai orang kat sana.

Cuti berganda kan memanglah orang ramai. Tapi takpe sebab masih awal lagi. Ada yang dah turun pun dari atas. Cuma masa nak beratur untuk beli tiket je ada kecoh skit. Bukan kecoh apapun. Masa nak beli tiket kena tunjuk mykad untuk dapatkan harga warganegara RM10. Yang nak naik 10 orang yang p membeli tiket tu sorang. Mykad tak amik dari setiap orang, memang kecohlah jadinya. Dok panggil2 yang lain minta mykad, tp semua itu di bawah kawalan. Ingat yer, kalau nak naik Bukit Bendera kena tunjukkan mykad barulah dapat harga warganegara. Kami beratur sebelum naik train dalam 15 minit. Ok la kan sebab masa tak panjang sangat. Sambil beratur tu boleh jugak nengok dan baca sejarah Bukit Bendera yang ditunjukkan di dinding-dinding dan tayangan video.

landasan kereta api

Pemandangan dari Bukit Bendera

Antara bunga-bunga yang tumbuh mekar di atas Bukit Bendera

Masjid Bukit Bendera berada di atas sekali

Berehat sebentar

Selepas kami turun dari Bukit Bendera, destinasi seterusnya adalah Rumah P. Ramlee. Dengan menggunakan waze, tak sampai 15 minit kami sampai ke destinasi yang dituju.

Dari luar Rumah P. Ramlee

Encik Mus berehat di beranda  rumah

Merenung ke luar jendela

Lepak di bawah rumah. Kalau ada ayaq kopi ngan cucoq tepung sedap ni. Di belakang tu adalah basikal kesayangan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee

Dah selesai melawat Rumah P. Ramlee, misi mencari nasi ikan bawai goreng pulak. Dah lama kami tak p makan kat sini, tak tau la samada kedai ni wujud ke tak? Kita mencuba nasib je la sayang.Kalau ada, adalah rezeki kita dan kalau takdak, kita makan kat mana2 je la. Cma ikutkan je. Alhamdulillah kedainya masih beroperasi. Maaflah tak dak gambaq kedai dan makanannya sebab lapaq sangat, jadi takdak la gambaqnya..hehehhe... Itu pun cma perasan bila dah keluar dari kedai makan ni. Lupa nak amik gambaq sebab lapaq. Walauapapun, kena mai awai sebab nanti jenuh tunggu ikan bawai masak. Makcik ni akan goreng ikan jika ada permintaan. Jadi, kita akan makan ikan bawai goreng yang panas dengan kuah gulai bendi yang sangat sedap ditambah pula dengan sambal belacan dan kicap.Memang terangkat lah..Boleh try nanti ye.

Jom kita balik. Bai-bai Penang. Nanti cek mai lagi na...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.